icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin

Surhuisterveen acht weken lang in teken van prijzenfestijn

30 May 2017
Surhuisterveen staat in de startblokken voor het tweede Cadeau Festival. Dit prijzenfestijn gaat morgen, donderdag 1 juni, van start en duurt tot en met 22 juli. Op deze zaterdag - de dag van het populaire toerfietsevenement Pieter Weening Classic - is op het Torenplein de spectaculaire slotmanifestatie met meerdere hoofdprijzen.
 
Het Cadeau Festival werd vorig jaar voor de eerste keer gehouden. Dat werd een dermate doorslaand succes dat ondernemersvereniging H&I Surhuisterveen het prijzenfestijn opnieuw organiseert.
 
De actie heeft een uniek en verrassend karakter, aldus H&I-voorzitter Ale Procee. ,,Het kan zo maar gebeuren dat de bezoekende consument of beter gezegd de bezoekende gast bij het afrekenen te horen krijgt dat hij of zij in de prijzen is gevallen.” Iedereen die iets koopt bij een deelnemende onderneming, kan tijdens het afrekenen via de winkelier gebeld worden door de notaris. Degene die aan de balie staat wanneer de notaris belt, wint een prijs. Dat kan een dagprijs of een hele mooie weekprijs zijn. Er zijn grote weekprijzen beschikbaar, vertelt Procee. ,,Deze vallen regelmatig.”
 
Aan de tweede editie van Cadeau Festival doen in totaal 73 ondernemers mee. Dat zijn er meer dan vorig jaar, toen het prijzenfestijn 68 deelnemers telde. Zij zijn allemaal enthousiast om mee te doen, weet Procee. De actie beperkt zich niet alleen tot winkeliers in het centrum van Surhuisterveen en de uitloopgebieden. Ook een aantal ondernemingen die op de bedrijventerreinen zijn gevestigd, doet mee aan het Cadeau Festival. Procee: ,,Het wordt heel breed gedragen.” De deelnemende bedrijven zijn herkenbaar aan een sticker op de deur waarop staat ‘Wij doen mee’. Ook hebben de deelnemende zaken een banner van het Cadeau Festival in de etalage staan. Het prijzenfestijn dient als uithangbord van Surhuisterveen en moet bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van het dorp als regiocentrum. In de nabije toekomst wil H&I Surhuisterveen ook via allerhande andere kanalen het koopcentrum onder de aandacht brengen. Dat moet onder meer gebeuren via surhuisterveen.com dat opnieuw wordt ingericht, licht Procee alvast een tipje van de sluier op. ,,Dit platform gaat een toegangspoort bieden tot allerhande voorzieningen, faciliteiten, activiteiten en evenementen die Surhuisterveen te bieden heeft.”
 
Op de slotdag op het Torenplein zal er voor een bedrag van minimaal 10.000 euro aan prijzen de deur uitgaan. Er zullen ook meerdere hoofdprijzen zijn. ,,De kans om een heel mooie hoofdprijs te winnen, is alleen maar toegenomen”, aldus Procee. De procedure bij het aanwijzen van de prijswinnaars is dezelfde als vorig jaar. Degene die ‘gevangen’ wordt in het beeld van de camera behoort tot de gelukkigen. Behalve een groot beeldscherm en een camera is er ook muziek en een DJ. ,,Het wordt gewoon een ontzettend mooi slotfestijn”, blikt Procee vooruit naar zaterdag 22 juli.
 
Op deze dag wordt ook de twaalfde editie van de Pieter Weening Classic (PWC) gehouden. Dat betekent een grote extra bezoekersstroom voor Surhuisterveen. Het slotfestijn van het Cadeau Festival en de PWC zorgden er in 2016 voor dat het gezellige Torenplein overvol was. ,,Het heeft ons toen ook verrast dat er zoveel mensen op de slotmanifestatie afkwamen”, aldus Procee.
 
Het succes van het Cadeau Festival leidde tot vele positieve reacties. Maar er was ook verbazing bij ondernemersvereniging, winkeliers en businessclubs van elders. Vooral uit Noord-Nederland kreeg H&I Surhuisterveen de vraag hoe ze een dergelijke actie voor elkaar kreeg. ,,De basis hiervan zijn de deelnemende bedrijven, dat we het toch samen doen”, stelt Procee.
 
,,Het enthousiasme bij de leden van de vereniging H&I Surhuisterveen om zo’n actie neer te zetten, is enorm. De saamhorigheid is groot. Dat zie je ook in de werkgroep Feanwurk, die zich (onder meer) bezighoudt met het Cadeau Festival. Na de eerste editie hebben zich spontaan jonge ondernemers aangemeld om de handen uit de mouwen te steken. Ten opzichte van een jaar geleden zitten er voor de helft nieuwe gezichten in de werkgroep. Feanwurk is vanuit de spontaniteit ontstaan om projectmatig aan de slag te gaan om Surhuisterveen te promoten.”
 
Over de instroom van vers bloed heeft H&I Surhuisterveen überhaupt niet te klagen. Integendeel. Van de komst van nieuwe gezichten is ook in andere geledingen en commissies van de Feanster H&I-vereniging sprake. Ook bestuur van H&I heeft een verjongingskuur ondergaan. Dat heeft onder meer geleid tot een verbreding van de bestuurssamenstelling. Een dergelijke ontwikkeling is alleen maar toe te juichen, weet ook Procee. ,,Vele handen maken licht werk.” In de toekomst wil H&I zaken ook meer projectmatig aanpakken om niet alleen Surhuisterveen meer op de kaart te krijgen, maar ook de regio. ,,Dit is een gebied met de nodige dynamiek, ook met mogelijkheden voor recreatie en toerisme, inclusief overnachtingen. Dat kunnen campings zijn en of deze nou in een andere gemeente liggen of niet is helemaal niet interessant”, aldus Procee.
 
Uit een vorige week gepresenteerd koopstromenonderzoek in de provincie Friesland blijkt dat Surhuisterveen een zeer belangrijke rol voor de streek vervult. H&I Surhuisterveen doet dan ook een dringend beroep op het dagelijks bestuur en de politiek van Achtkarspelen om ook vol in te zetten op de regiofunctie. ,,Er moeten ruimte en faciliteiten gecreëerd worden om de regiofunctie te versterken en verder uit te bouwen. Als je niets doet en er een zekere mate van versnippering optreedt of bestaan blijft, heeft iedereen op een gegeven moment pijn.”
 

“Ik hoefde alleen maar wat suiker te halen bij Jumbo. En voordat ik het wist had ik opeens een waardecheque van 100 euro in mijn handen.”

Jan - Opeinde

“‘Eigenlijk is het vreemd dat we als niet-winkelier meedoen aan een dergelijke winkelactie. Echter omdat het belangrijk is dat we Koopcentrum Surhuisterveen en de regio op de kaart blijven zetten, dragen wij graag ons steentje bij!’”

Ronnie van der Veen - Van der Velde & Hoen makelaardij o.z.

“Het Cadeau Festival is een geweldige manier om Surhuisterveen op de kaart te zetten en het zorgt voor mooie onderlinge verbinding. We doen dan ook heel graag mee!”

Ytzen Borger - Borger Tegels & Sanitair

“'Gisteren was het vissen niets, maar vandaag heb ik een mooie vangst!'”

Dhr. W. Herder - Winkelwinnaar bij Hengelsport Land Surhuisterveen